Hamilelikte Balık Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?
22 Haziran 2024

Hamilelikte Balık Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Hamilelikte Balık Tüketimi

Hamilelik döneminde balık tüketimi konusunda birçok anne adayı kafa karışıklığı yaşar. Balık, özellikle bebeğin beyin ve göz gelişimi için önemli olan Omega-3 yağ asitleri bakımından zengin bir besindir. Omega-3 yağ asitleri, protein, D vitamini ve diğer önemli besin maddeleri ile birlikte sağlıklı bir gebelik ve bebeğin gelişimi için gereklidir.

Civa ve Balık

Bazı balık türlerinin civa gibi zararlı maddeler içerdiği bilinmektedir. Yüksek miktarlarda civa, bebeğin gelişmekte olan beyin ve sinir sistemine zarar verebilir. Uzmanlar, hamile kadınların balık tüketmesini önerir ancak hangi tür balıkların tüketilmesi gerektiğine dikkat etmek önemlidir.

Civa Balığın İçerisine Nasıl Girer?

Civa, soluduğumuz hava da dahil olmak üzere her yerde bulunur. Su ile temas ettiğinde, bakteriler civa metalini metil civa adı verilen bir forma dönüştürür. Balıklar, yaşadıkları su ve yedikleri yiyecekler aracılığıyla metil civayı vücutlarına alırlar. Metil civa, balığın kaslarındaki proteinlere sıkı sıkıya bağlanır ve pişirme işlemi sırasında bile balıktan ayrılmaz.

Fazla Miktarda Civa İçeren Balıklar Tüketmenin Zararları

Balık tükettiğinizde vücudunuz metil civayı kolayca alır ve hamileyken bu madde plasentaya geçer. Araştırmalar, hamilelik sırasında yüksek miktarda metil civa tüketiminin bebeğin gelişmekte olan beyin ve sinir sistemini olumsuz etkileyebileceğini göstermektedir. Çevre Koruma Örgütü, dikkat ve hafıza gibi bilişsel yeteneklerin, dilin, motor becerilerin ve görme duyusunun kötü yönde etkilenebileceğini belirtmektedir.

Hamile olan, hamile olmak isteyen veya doğum yapmış kadınlar ile onların bebekleri ve çocukları civa maddesine karşı savunmasızdır. Uzmanlar, tam olarak ne kadar civanın zararlı olabileceği konusunda hala tartışmaktadır, ancak çoğu hamile kadınların ve küçük çocukların yüksek miktarda civa içeren balıkları yememeleri ve diğer balıkların da az miktarda tüketilmesinin daha iyi olacağını düşünmektedir.

Balık Tüketiminden Neden Uzak Durmamalıyım?

Balık, özellikle hamilelik sırasında vazgeçilemeyecek kadar iyi bir besin kaynağıdır ve birçok uzman balık yemenin bazı riskler taşımasına rağmen yine de yararlı bir besin olduğunu düşünmektedir. Purdue Üniversitesi'nde toksikoloji profesörü ve balığın içerdiği atık maddeler konusunda uzman olan Charles Santerre: "Civa metalinden kaçınılması gerekmez ve bu zaten mümkün değildir. Sağlığa zararlı olmayacak kadar düşük miktarlar da mevcuttur." diyor. "Eğer bir kadın civadan uzak durmak için balık tüketmekten vazgeçerse, bebeği balığın sağlayacağı sağlıklı besinlerden de mahrum kalır. Balıkta yer alan sağlıklı yağ asidinden en çok yarar sağlayan da bebeğinizin gelişmekte olan beynidir."

Hangi Balıklar Güvenlidir?

Hamilelik sırasında tüketilebilecek güvenli balık türleri şunlardır:

  • Somon
  • Sardalya
  • Hamsi
  • Alabalık
  • Uskumru (düşük civalı türler)

Yüksek Civa İçeren Balıklar

Hamilelik sırasında kaçınılması gereken yüksek civa içeren balık türleri şunlardır:

  • Köpekbalığı
  • Kılıçbalığı
  • Orkinos (özellikle büyük türler)
  • Kral Uskumru
  • Tilefish

Sonuç

Hamilelik döneminde balık tüketmek, bebeğinizin gelişimi için son derece faydalıdır. Ancak, civa içeriği yüksek olan balıklardan kaçınmak ve güvenli balık türlerini tercih etmek önemlidir. Bu şekilde, hem siz hem de bebeğiniz sağlıklı bir gebelik dönemi geçirebilirsiniz.

Sizden Gelen Sorular / Yorumlar

İlk soruyu siz sormak istermisiniz?

Soru Sor / Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Haber Bülteni

Popüler İçerik

Balık Küspesi Nasıl Yapılır?

Balık Küspesi Nasıl Yapılır?

Balık Yağı Hapının Faydaları Nelerdir?

Balık Yağı Hapının Faydaları Nelerdir?

Balık Nasıl Tutulur?

Balık Nasıl Tutulur?

Diskus Türleri ve Özellikleri

Diskus Türleri ve Özellikleri

Balık Tarifleri ve Malzemeleri

Balık Tarifleri ve Malzemeleri